рпарпарп

Робота зі зв'язного мовлення в старших класах

Тепер, що стосується старшокласників. Природно, пропонується більш наукова, поглиблена методика, з урахуванням того, що старшокласники мають хороший лексичний запас і інший рівень розумової діяльності, тим паче, що в їх розпорядженні прекрасна література, яка вивчається на уроках. Ось деякі форми роботи.
1. Літературный салон. У ньому учні обговорюють твори, прочитанні самостійно. Наприклад, вивчається А.И.Куприн. Природно, предметно вивчити можна лише 2 твори, але вони не дають глибокого уявлення про творчу манеру письменника, його світогляд. Учні самостійно читають такі твори, як "Яма", "Молох", "Колесо часу", "Юнкери" (по вибору). У салоні вони діляться враженнями від прочитаного, сперечаються, доводять свої міркування, оперують цитатами, прагнучи як можна ясніше і образніше будувати висловлювання. Роль учителя тут практично зведена нанівець, він теж бере участь в обговоренні як повноправний член салону. Це розкріпачує дітей, їх ніхто не веде за  руку, їм надана повна свобода думки і слова.
2. Інтерв`ювання. Така форма має місце при підготовці різноманітних заходів : виставок, вечорів, газет і так далі. Користь від интерв`ювання очевидна: воно допомагає розвитку точності мислення, умінню коротко сформулювати відповідь, обробити отриманий матеріал. Наприклад, готується вечір "З любов'ю до жінки". Ось фрагмент інтерв'ю з учителями-мужчинами.
Запитання:  Що зачить для Вас жінка?
Відповіді:    Це щасливе життя чоловіка.
 А ви Шекспіра читали? "Все мерзостно, что вижу я вокруг, Но как тебя покинуть, милый друг"?!
 Чистейшей прелести чистейщий образец.
 Це здатність зрозуміти і оцінити чоловіка.
 Передусім мати моїх дітей.
 Як відомо, без неї немає ні поета, ні героя.
Безумовно, дітей зачепили такі відповіді, вони вже встигли подумати про те, що їм не вистачає ще знань, дотепності, а їх необхідно набувати. Так, що ніщо не проходить безслідно.
3. Розробка сценаріїв. Практично до кожної дати великих поетів і письменників в школі обов'язково проходить вечір, і його готують старшекласники спільно з учителем. Ось неповний перелік сценаріїв : "Дорога до Пушкіна", "І образ незмінний."., "Знайомий ваш Сергій Есенин", "Здравствуйте, Олександр Блок", "Я - голос ваш.". (А.А.Ахматова), "Зустріч з Чеховым", "А він, бунтівний".". (М. Ю. Лермонтов)"Перерваний політ" (В. Висоцький) і так далі
4.Основи ораторського мистецтва. На таких уроках учні знайомляться із зразками промов грецьких і римських філософів, аналізують їх, вчаться переконливо аргументувати свої висловлювання,  при цьому діти  бачать, наскільки великими були знання відомих ораторів. Яке мистецтво треба було мати, щоб переконати п'ятитисячний натовп в невинності явного лиходія або у винуватості лагідної людини. Від мови оратора часто залежала доля людини.
5.Епіграми і пародії. Часто старшокласники звертаються до жанру епіграм і пародій. Ця форма роботи розвиває логічне мислення і точність висловлювання в гумористичному стилі.
Такий жанр, як пародія, дуже притягає старшокласників, вони часто пробують своє перо в цій справі, оскільки розвиток таких здібностей приносить користь не лише в роки навчання в школі, але і в подальшому житті, коли молодь бере участь в різних шоу, конкурсах, КВНах і іншому.
Щоб учням в будь-якому класі було цікаво, природно, треба постійно урізноманітнювати  форми роботи. Ось простий приклад, Уявіть собі, що відчувають наші учні, коли їм з уроку в урок пропонують висловити своє ставлення до героя або явища. Це можна зробити таким чином: попросити учнів висловити ставлення до героя в оригінальній формі, наприклад, схемі, формулі, діаграмі і так далі. Звичайно, не усім вдається виконати завдання, але в класі неодмінно знайдуться учні, які з успіхом вирішують проблему. Зверніть увагу, яке оригинальне рішення знайшов один з учнів. Він накреслив звичайний графік.
Отже, перед вами графік, його тепер треба прочитати, щоб було зрозуміле відношення хлопця до Раскольнікова. Усе дуже просто: у міру читання у хлопця відношення до нього різко негативне: крива постійно йде вниз, потім на певній відмітці відношення до героя міняється, крива поднімаєтся, доходить до плюсової відмітки, отже, відношення до Раскольнікова  теплішає, але в захваті від героя хлопець не залишається, оскільки вище за нуль крива так і не зросла.
Як бачите, в даному випадку вирішили два завдання: розвивалося логічне мислення, надалі учневі довелося пояснювати своє відношення (розвиток мови), причому пояснення було об'ємне, з цитатами, прикладами вчинків героя і його стосунків з оточенням. Цікаво усім: і учителеві, і учням.

6. Епістолярний стиль. Корисна, на мій погляд, і така форма, як вираження особистих поглядів і почуттів за допомогою епістолярного стилю, коли учні пишуть листи замість творів. Це розкріпачує учнів, тоді вони можуть показати невидиму сторону здібностей. Вивчається трагедія В. Шекспіра "Гамлет". На підсумковому уроці пропонується восьмикласникам  виразити в письмовій  формі свої думки з приводу такої загадкової особистості. Діти пишуть листи одному з героїв трагеії, висловлюючи своє ставленя до головного героя.

Немає коментарів:

Дописати коментар